علی (ع) از نگاه نرسیسیان
توماس کارلایل، فیلسوف انگلیسی و صاحب کتاب «الابطال » عاشقانه و دردمندانه از علی علیه السلام یاد می کند: «ما چاره ای نداریم به غیر از آن که علی علیه السلام را دوست داشته باشیم; چه، او جوانمردی بلند قدر و نیک نفس بود.از سرچشمه وجدانش مهر و نیکویی سرازیر می گشت و از دلش شعله های دلاوری و شجاعت زبانه می کشید. در کوفه ناگهان به حیله کشته شد و شدت عدالتش موجب این جنایت گشت; چه او هر کس را چون خودش عادل می پنداشت.هنگامی که درباره قاتلش گفت وگو می شد، گفت: اگر زنده ماندم، خود می دانم با او چه رفتاری پیشه سازم و اگر درگذشتم کار با شماست: اگر خواستید قصاص کنید و ضربت شمشیرش را به ضربتی سزا دهید و اگر توانستید درگذرید! که این به تقوای الهی نزدیک تر است » . کارلایل این سخن را از نهج البلاغه به عاریت گرفته است; چرا که حضرت در نامه بیست و سوم که در واقع آخرین وصیت نامه او به شمار می رود، درباره پسر ملجم وصیتی نموده که به راستی ابنای بشر را به تعجب وامی دارد.
گر تمام فرهنگ نامه ها و تاریخ های سرنوشت ساز بشری را با ذره بین تحقیق، سطر به سطر جست وجو کنیم، اگر سرگذشت بزرگان و نوابغ را با تمام جزئیاتش در نظر آوریم، اگر تمام آفریده های ذی شعور الهی را فرد به فرد مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم و اگر همه زندگی نامه های انسان های کامل و بی نقص را صفحه به صفحه ورق بزنیم...بدون ذره ای شک و تردید هرگز نخواهیم توانست سخنانی به اقتدار و عظمت و در عین حال به مظلومیت این وصیت نامه بیابیم! آن هم وصیت نامه ای که از سوی امیر و فرمانروایی نوشته شده و لااقل مقتضای طبیعی مقام و حکومت حکم می کند که لحن آن آمرانه، مقتدرانه و جبارانه باشد: «وصیتی لکم ان لاتشرکوا بالله شیئا و محمد صلی الله علیه و آله.فلا تضیعوا سنته.اقیموا هذین العمودین و اوقدوا هذین المصباحین و خلاکم ذم.انا بالامس صاحبکم والیوم عبرة لکم وغدا مفارقکم.ان ابق فانا ولی دمی و ان افن فالفناء میعادی.و ان اعف فالعفو لی قربة و هو لکم حسنة. فاعفوا "الا تحبون ان یغفرالله لکم".» ; (19) سفارش من به شما این است که برای خداوند شریک قایل نشوید و سنت محمد صلی الله علیه وآله را تباه نسازید.این دو ستون (توحید و نبوت) را به پا دارید تا از هر نکوهشی در امان مانید.من دیروز یار و هم نشین شما بودم و امروز مایه عبرتتان هستم و فردا از شما جدا خواهم بود. اگر - از این ضربت پسر ملجم - جان به سلامت بردم، خودم صاحب خونم هستم و اگر مردم همانا مرگ وعده گاه دیرین من است.اگر وی را ببخشم، این بخشش باعث نزدیکی من به خداست - و اگر شما عفو کنید - برای شما نیکوکاری است.پس از او درگذرید! «آیا دوست ندارید که خداوند نیز شما را بیامرزد!

ضمن خوش امد به شما 

مهد رضوی برای گروه سنی الف-ب-ج  طراحی شده است 

1-لَو أنَّ عَبدَاً أتَی بِالصَّالِحاتِ غَدَاً                    وَ وَدَّ کُلَّ نَبِيٍّ مُرسَلٍ وَ وَلِي
در قیامت بنده گر حاضر شود         بی گنه در درگه غافر شود
عشق هر مولا و هر پیغمبری         در دلش باشد جهاد اکبری
2)وَ صَامَ,مَا صَامَ صَوَّامٌ بِلا مَلَلِ                        وَ قَامَ,مَا قَامَ قَوَّامٌ بِلا کَسَلِ
روزه گیرد او بدون خستگی             یا تمام شب نماز و بندگی
3)وَ حَجَّ,کَم حَجَّةٍ للهِ وَاجِبَةٍ                        وَ طافَ بِالبَیتِ طافٍ غَیرِ مُنتَعِلِ
حج واجب را مضاعف تر کند             یا طوافش از همه بهتر کند
4)وَ طارَ فِي الجَوِّ لا يَأوِي إلی أحَدٍ            وَ غَاصَ فِي البَحرِ مَأمُونَاً مِنَ البَلَلِ
آسمان جولانگه او گر شود               یا چنان ماهی به دریا در شود
5)وَاکسَی الیَتامَی مِنَ الدِّیباجِ کُلَّهُم                  وَاطعَمهُمُ مِن لَذِیذِ البِرِوَ العَسَلِ
گر بپوشاند تهیدستان حریر          یا طعام هر چه انسان فقیر
6)وَ عَاشَ فِي النَّاسِ آلافَاً مُؤَلَّفَةً                  عَارٍ مِنَ الذَّنبِ مَعصُومٍ مِنَ الزَّلَلِ
زندگی را سر کند دور از جفا            پاک و بی آلایش و بی إدعا
7)مَا کَانَ فِي الحَشرِ یَومَ البَعثِ مُنتَفِعَاً                 إلَّا بِحُبِ أمِیرِالمُؤمِنِینَ عَلِي
       روز محشر این همه ناید به کار         ای حزین عشق علی در دل گمار
خواجه نصیرالدین طوسی(م-672)